Konferenceprogram

På Konferencen Nårh! Jeg har ADHD – så er det sgu’ nok derfor, at… bliver du taget med op i et helikopterperspektiv, og ser på din ADHD. Vi ser på diagnosen ADHD som en forklaring på, men aldrig som en undskyldning.

 

Undervisningen foregår i vekselvirkning mellem foredrag, plenum og gruppearbejde.

Vigtig information

Jeg glæder mig til at byde dig velkommen til Comwell Hvide Hus, Aalborg, Vesterbro 2, 9000 Aalborg. (Gåafstand fra Aalborg Station)

 

Din pris inkluderer undervisningsmaterialer, morgenkaffe, brød, frug, kage, frokost, vand 3 retters konferencemiddag efter køkkenchefens valg samt 1 glas til middagen.

 

Allergier. Du bedes selv informere Comwell Hvide Hus, Aalborg om eventuelle allergier.  98 13 84 00 eller hotel.aalborg@comwell.com

 

Du skal huske selv at sørge for overnatning, hvis du vil overnatte på hotellet. Jeg har forhandlet en god pris til dig på kr. 898,- for et enkeltværelse (normalpris kr. 970,-)

Annulleringsbetingelser: Har du købt konference på hotel, kan du indtil 8 uger før konferencens afholdelse melde skriftligt afbud mod et gebyr på kr. 1500,- Du kan indtil 5 uger før melde afbud mod et gebyr på 75% af prisen på opholdet, dvs.kr.  2471,25. Ved senere afbud refunderes kr. 0,-

Dag 1 – lørdag d. 5. december 2020

}

9:00 – 9:15

Ankomst & kaffebuffet med brød, saft og frugt

Uden mad og drikke dur helten ikke

Nice to know & need to know vedr. overnatning

Ankomst og kaffebuffet med brød, saft og frugt
Når du ankommer til Comwell Hvide Hus i Aalborg, Vesterbro 2, 9000 Aalborg, serveres der kaffebuffet med brød saft og frugt.

Så er du klar til dagen.

Der indlægges en række brain breaks i løbet af dagen. Derudover er der en god lang frokost pause på en time. Om eftermiddagen når alle trænger til at få fyldt energidepoterne op, bydes du på endnu en kaffebuffet med kage, frugt og saft.

Skal du overnatte på hotellet? Så booker du selv et værelse hos Comwell. Du skal gøre opmærksom på, at du er sammen med Livsduelig Samfundsborger. Der er forhandlet nogle skarpe priser hjem til dig. Der er check in fra kl. 14:00 og check out inden kl. 10:00

}

9:15-10:00

Velkomst, præsentation & forventningsafstemning

Præsentation og velkommen til konferencen og hvad du kan forvente
Vi starter med en kort præsentation af praktiske detaljer, konferencens program og hvad du kan forvente dig af de næste par dages undervisning.

Der vil blive åbnet op for, at deltagerne kan fortælle lidt om sig selv også. Dette er frivilligt

Min drøm for denne konference
Min drøm er, at du går hjem fra konferencen med den her fornemmelse ”Nårh! Jeg har ADHD – så er det sgu’ nok derfor, at…, men nu skal jeg saftsuseme tage styringen i mit liv. Nu ’nailer’ jeg den for vildt!”

Jeg drømmer om, at dine talenter kommer i spil i dit liv. Jeg drømmer om, at din gennemgribende udviklingsforstyrrelse bliver din bedste ven. Jeg drømmer om, at du finder den rette hylde i dit liv, og skulle du vælte ned af den hylde, finder du hurtigt på plads igen. Jeg drømmer om, at du zigzagger uden om de kedelige statistikker. Jeg drømmer om, at du undgår stress, angst og depression. Med andre ord:

Jeg har en drøm for dit helbred, sundhed, dine relationer, din personlige udvikling, din karriere og din velstand. Kort sagt hele din trivsel!

}

10:00-10:15

Pause

Pas på! Hjernen er på hårdt arbejde med alle de informationer

Brain break
Det er tid til at strække ben, tage en tår vand, gå for sig selv.
}

10:15-11:00

ADHD – en grundig beskrivelse

Ved Kamilla Kastberg

ADHD er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse. Du er ramt hårdt på din opmærksomhed, dine strategier og dine sanser. Det er forklaringen. Det må aldrig blive til mere end en begrundelse, aldrig være undskyldningen.
Ramler du konstant ind i problemer med din arbejdsplads, dine relationer? Hænger din økonomi i en tynd tråd fordi du impulsshopper? Kan du heller ikke fuldføre projekter? -Eller bare få dem planlagt, så de tidsplanen holder?

Har din barndom og ungdom været præget af skiftende fritidsinteresser? – og nu skifter du arbejdspladser i et væk?

Er dit liv i perioder præget af enorm aktivitet – for at du bagefter falder sammen som en slatten karklud? Hvorfor ligner dit liv – for andre – dovenskab?

Lever du livet risikabelt og farefuldt? Eller er du snarere ængstelig og panisk?

Lever du i rod og kaos? Eller er dit liv stramt, snorlige og snerpet?

Din nattesøvn er sporadisk, overfladisk og du har svært ved at falde i søvn – og når du endelig sover, føles det alligevel som om du sover 10 cm over madrassen. Til gengæld karter du rundt, har tankemylder, er rastløs og til tider får du angstanfald. Du er konstant træt i dine vågne timer, men kan aldrig finde rigtig ro.

Du hører alt eller intet. Du lugter alt eller intet. Du ser alt eller intet. Du føler alt eller intet. Du smager alt eller intet.

At læse en bog fra ende til anden er umulig. Hellere en film, der går ”tju bang chokolademand”. Du kan snakke i timevis om ting du interesserer dig for og ænser ikke andres ”nu er jeg færdig med at lytte”. Du kan fordybe dig i emner, spille computerspil så det er en sand belastning for dig og dine relationer. Du piller dit skæg, fletter dit hår, bider dine negle, trommer på ting, bøvser, prutter, når det er allermest upassende. Du har ingen hæmninger, når det gælder alkohol. Din stopklods mangler, når det gælder indtag af mad.

Fleksibilitet hvad er det? Du forlanger af andre, at de skal være fleksible, parate til at ”danse efter din pibe”, men når andre ændrer planer, siger ”nej” til dig, falder din verden fra hinanden.

Du distraheres i samtaler, dine egne tanker kommer i flow, du dagdrømmer og pludselig kan du ikke engang være med i en snak med kun en samtalepartner. Det bliver faktisk også et problem i undervisnings- arbejds- eller instruktionssituationer. Selvom du ser ud til at lytte, er dine tanker et andet sted. Og så er det bare nærmest umuligt at udføre opgaven tilfredsstillende. Du har endnu et nederlag i din livsbagage.

}

11:00-11:15

Pause

}

11:15-12:00

ADHD – en grundig beskrivelse – øvelse

Ved Kamilla Kastberg

Lær noget nyt om dig selv
En øvelse hvor der bliver mulighed for at arbejde alene eller arbejde i grupper med de øvrige deltagere.

Du kommer til at finde ud af hvorfor nogle af dine svage sider er netop dine svage sider. Og vigtigst af alt, du kommer til at få værktøj med hjem, der gør at du kan navigere uden om, det der er problematisk for dig.

Du får styrke til at kunne håndtere din vrede, din angst, din impulsivitet inden den opstår.

}

12:00-13:00

Frokost

Inkl. drikkevarer og kaffe/the

Comwell drager omsorg for både mennesker og miljø.
Siden april 2019 har Comwell været Danmarks mest bæredygtige hotelkæde med bronzemærket i økologi. Bæredygtighed er et vigtigt omdrejningspunkt for Livsduelig Samfundsborger. Økologi, madspild, genanvendelse af ressourcer, reducering af energiforbrug samt en samfundsansvarlig CSR-politik er altafgørende for valg af konferencelokaliteter. Comwells dygtige kokke har på blot 2 år reduceret madspild med 20 %.
}

13:00-13:45

Room 2

Projektmanager

Ved Kamilla Kastberg, strukturfascist

For mange med ADHD/ADD er projekter og daglige opgaver svære at komme i mål med
Du får værktøj med hjem, som giver dig optimale muligheder for at udføre alt fra dagligdagsopgaver til større projekter
Mennesker voksne med ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder har ofte svært ved at gennemføre dagligdagsopgaver/rutiner og endnu sværere ved at komme i mål med store projekter. Fordi der er tale om, at ADHD/ADD er en opmærksomhedsforstyrrelse, en strategiforstyrrelse og en sanseforstyrrelse, er projekter i alle kategorier hurtigt ude af kontrol. Og så er det nemmeste at give op på forhånd.
Du får på konferencen en unik metode med hjem, som er brugbar hvad end det er tale om ”daglig drift” som oprydning i køkkenet eller stuen, eller et reelt projekt med store tidshorisonter.
}

13:45-14:00

Pause

For at kunne bevare koncentrationen i mange timer holder vi lige et lille brain break
Rygning er ikke tilladt inden døre.

Nyd pausen ved at snakke med de andre deltagere. Eller nyd stilheden ved at “melde dig” ud i et kvarters tid.

Du bestemmer selv.

}

14:00-15:00

Projektmanager

Ved Kamilla Kastberg, “strukturfascist”

Øvelse
I denne time afprøver vi forskellige former for måder, hvor man kan blive direktør i egne projekter, så man hele tiden føler, man har kontrol over projekterne – og kommer i mål med dem.

Vi øver os naturligvis kun på papiret, da vi ikke har mulighed for lave hverken fuldfærdige køkkener eller eksamens- eller arbejdsopgaver

}

15:00-15:30

Pause – Kaffebuffet med kage, saft & frugt

Det lille ekstra

Energidepoterne skal lige fyldes op til den sidste del af konferencen
Der er taget højde for, at du måske er ved at være træt nu.

Derfor er der bestilt kaffebuffet med kage, saft og frugt til os.

}

15:30-16:30

Room 2

Vitaminer & mineraler

Ved Kamilla Kastberg; “nørd med særinteresser”

Brush up på vitaminer & mineraler
Hvis du vidste, hvad jeg ved om vitaminer, mineraler og ADHD.

På konferencen får du et brush up på vitaminer og mineralers betydning for funktionsniveauet for personen ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder. Du får viden om, hvad de enkelte vitaminer og mineraler har af funktioner i krop og hjerne, og du får viden om hvilke fødevarer, der er kilde til de vigtige næringsstoffer.

Der vil være mulighed for at købe vitaminpiller og fiskeolie

}

16:30-17:00

Afrunding

Dagens vigtigste high lights
Vi afrunder dagen og ser på de vigtigste ting du og de andre deltagere har fået med dig. Aha-oplevelser og mon ikke der er nogle fifs og idéer, du tager med dig hjem for idag?
}

17:00-19:00

Room 2

Pause

Intet program

Fri leg i de næste 2 timer
Tiden er inde til at fordøje alle dagens indtryk. Der er ikke noget program på, ikke noget tilrettelagt underholdning eller undervisning de næste 2 timer.

Du er med andre ord på egen hånd.

Du kan vælge at tage en middagslur på dit hotel værelse, gå en tur eller hvad du nu har lyst til.

Hvad du måtte ønske at drikke og spise nu, inden konferencemiddagen, er for egen regning.

}

19:00 -

Konferencemiddag – 3 retter efter køkkenchefens valg, inkl. 1 glas til middagen

Læs evt. mere på https://comwell.com/om-comwell/care

3 retters konferencemiddag med fokus på bæredygtighed og økologi
DET ØKOLOGISKE SPISEMÆRKE

Det økologiske Spisemærke er en statskontrolleret mærkningsordning for spisesteder. Det kan sammenlignes med det røde Ø-mærke. Forskellen er blot, at Det Økologiske Spisemærke findes i tre forskellige udgaver; guld, sølv og bronze.

I Comwell har vi fået Det Økologiske Spisemærke i bronze på alle vores hoteller. Det betyder, at 30-60% af alle vores indkøbte føde- og drikkevarer er økologiske.

Vi tror på, at Det Økologiske Spisemærke vil højne kvalitets- og smagsoplevelsen i vores køkkener til glæde for vores gæster.

Dag 2 – søndag d. 6. december 2020

}

7:00-9:00

Kaffebuffet med brød, saft og frugt

God morgen. Håber du har sovet godt.

Der er morgenmad fra 7-9

En god start på dagen
Morgenmad med det hele; brunch, kaffe, the, juice, frugt, mælkeprodukter, müeslier, gryn, brød, kager.

Inkl. glutenfri og laktose fri og vegetariske alternativer.

Mums. En god dag starter med et godt energigrundlag.

Du vælger selv om du vil sidde alene, eller nyde din morgenkaffe i ro og mag uden selskab.

Velbekomme.

 

}

9:00-9:15

Risikoadfærd – statistik

Risikoadfærd i tal & mængder

En kedelig tendens
Vi kigger på de kedelige tal fra fængsler, uønskede graviditeter, færdselsuheld m.m., hvor ADHD/ADD er indblandet.
}

9:15-10:00

Risikoadfærd – alternativer til mestringsstrategier

Mennesker med ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder har større sandsynlighed for at udvikle risikoadfærd end andre.
Risikoadfærd er et vidt begreb. De fleste betegner at ryge, drikke og indtagelse af narkotikum som risikoadfærd. Det er det også, når børnene/de unge påbegynder. I Livsduelig Samfundsborgers terminologi er risikoadfærd også at være dumdristig, f.eks. at klatre for højt op i træerne, lege ved vejen, springe ud fra broer ned på veje med mere.

En del risikoadfærd skyldes manglen på evnen til at hæmme impulser.

Men i programpunktet om risikoadfærd tager vi et spadestik dybere, og spørger os selv hvorfor? Fordi der ligger altid en positiv intention bag enhver negativ handling.

Du får hjælp til at analysere hvorfor du udvikler risikoadfærd. Hvorfor dy lyver, stjæler, lever farefuldt. Det handler om identitetsudvikling. Den handler om social udvikling.

Du får viden om, hvordan du kan hjælpe selv til trivsel. Risikoadfærd er nemlig i udgangspunktet tegn på mistrivsel!

}

10:00-10:15

Pause

Brain breaks er vigtige
Måske du bare lige skal bruge de næste 15 min. på at tømme hjernen?
}

10:15-11:00

Room 2

Talenter

Ved Kamilla Kastberg, talentspotter

Hvad er talenter? Hvad er dine?
Selvværd og selvtillid er for mange med ADHD/ADD ikke det mest veludviklede. Mange har oplevet store nederlag fra barnsben og op igennem voksen livet. Det smitter af på livskvaliteten. Nogle gange smitter det desværre også af på egne ever til at tro på sig selv, at man dur til noget.
}

11:00-11:15

Pause

}

11:15-12:00

Talenter – øvelse

Ved Kamilla Kastberg, talentspotter

Efter at have set på diverse udgaver af talenter, skal du arbejde med dine egen talentmasse
Vi har alle sammen mange talenter. Men nogle gange tager det tid at finde frem til.

I denne øvelse skal vi se på, hvilke talenter netop du har. Du er nemlig en vinder. Dine talenter skal bruges

}

12:00-13:00

Frokost

}

13:00-13:45

Økonomi

Spontanitet & konsekvensberegning sammen med pengesager - en dårlig cocktail
Mange med ADHD/ADD har svært ved at overskue økonomi og pengesager.

Vi kigger på smarte tiltag, der kan gøre livet lidt mere smart, når det gælder forbrug uden mådehold, så de penge man har, kan strække lidt længere.

Du lærer om smarte tricks til at huske betalingsfrister.

}

13:45-14:00

Pause

}

14:00-15:00

Room 2

Motionsformer

Vi kigger på motionsformer, deres fordele og ulemper for dig med ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder. Du får hjælp til at kategorisere hvilken motionsform, der er bedst for dig, set ud fra din sociale og personlige udvikling.
Mennesker med ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder er ofte ikke særligt vedholdende i fritidsinteresser. Der er absolut intet forkert i, at afprøve nye fritidsinteresser. Det er kun godt for identitetsudviklingen. Men ved at have en god basisviden om det enkelte menneskes præferencer for, hvilken type af fritidsinteresse, der er meningsfuld og udviklende for dine kompetencer, opnår man en betydelig større succesrate for at blive i det man går i gang med. Og man opnår en betydelig større sandsynlighed for at udvikle sine talenter. Talenter som også kan bruges på arbejdsmarkedet. Voksne med ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder er ofte ”jobshoppere”. Fritidsinteresser, der er gode for den enkelte, kan give en god ballast i livet til uddannelses- og karrierevalg.
}

15:00-15:30

Pause – Kaffebuffet med kage, saft & frugt

}

15:30-16:30

Søvn & restitution eller dovenskab

Søvnvanskeligheder er oftest en følgevirkning for mennesker, der har ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder.
Der er sågar nogle der italesætter ADHD/ADD som en søvnforstyrrelse. Søvnvanskeligheder er oftest en følgevirkning for mennesker, der har ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder. Der er sågar nogle der italesætter ADHD/ADD som en søvnforstyrrelse.

På konferencen får du konkrete værktøjer til at kunne hjælpe dig selv til bedre og mere effektiv søvnhygiejne. Typisk overrumples hjernen af tankemylder i det øjeblik, man lægger sig på hovedpuden. For nogle giver det udslag i angstfyldte tanker. Med dig hjem får du brugbart værktøj til at sætte tankermylder og rastløshed på pause.

Børn, unge og voksne med ADHD/ADD eller lignende vanskeligheder er på konstant overarbejde, og udtrættes som følge heraf hurtigere end andre.

På konferencen får du viden om restitution for krop og hjerne, og du får viden om forskellen på dovenskab og restitution. Du får konkrete værktøjer på hvordan du kan hjælpe dit barn til et fornuftigt leje mellem aktivitet, passiv aktivitet og restitution.

Der vil være mulighed for at købe hjælpemidler til bedre søvnhygiejne.

}

16:30-17:00

Afslutning & kom godt hjem

Tilmeld dig mit nyhedsbrev


Tilmeld dig min adresseliste for at modtage
de seneste nyheder og opdateringer fra mig.

Tak for din tilmelding